Hoi, ik heb nu bijna een jaar (04-2010) een pouch, en ik heb het idee dat ik bewust omga met mijn dagelijkse voeding.
Ik ben echter nog niet echt tevreden over de m'n ontlastingsfrequentie. Zoals gezegd heb ik nu bijna een jaar een pouch en ligt m'n ontlastingsfrequentie rond de 11-12 keer per etmaal naar de wc. Hierbij neem ik 8 loperamide (2mg) per etmaal.
Ik probeer het nu ook even zonder metamucil (k nam 2 sachets per dag, na het ontbijt/diner) maar omdat het ook vooral een bindmiddel is dat bedoeld is voor mensen met verstoppingen, probeer ik nu even zonder. Hiernaast is er de discussie met de hoeveelheid water waarin de metamucil opgelost moet worden. Ik denk ook hoe minder water, hoe beter.
Mijn vraag is eigenlijk: hebben jullie een bepaalde voeding/levensstijl waarvan jullie kunnen zeggen dat dit je heel goed geholpen heeft qua ontlasting en/of de indikking hiervan? Ik eet per dag veel vezels, 2 stuks fruit en ook aardig wat groente. Ik vraag me alleen af hoe ik de ontlastingsfrequentie enigszins naar beneden kan krijgen. Ik neem voor het slapen gaan (op advies van de IBD-arts) al 2x2mg loperamide tegelijk, net als na het avondeten.
Heeft iemand b.v. goede ervaringen met questran of een alternatief voor loperamide? Of met bepaalde voeding die je consequent neemt of juist absoluut vermijdt?
Graag hoor ik jullie ervaringen, Dit zou mij zeer helpen!
P.s. als nieuw lid zal ik spoedig even een voorstelstukje over mezelf op de site plaatsen

.
Groetjes, Koen