Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VERLIEZEN VAN ONTLASTING
Goedemiddag,'

Mijn naam is Wendy van der Zee en ik ben 29 jaar jong

Ik leef sinds 2012 met een goedwerkende pouch.
Nu vijf jaar verder vroeg ik mij toch af of de kleine klachten/beperkingen die ik nog heb jullie ook herkennen en misschien tips of oplossingen voor mij hiervoor hebben?Smile

Ik denk dat ik hier wel zo goed als bijna alles bespreekbaar kan maken omdat wij allen veel gewend zijn en veel hebben meegemaakt.

De klachten waar ik nog mee kamp, en ik zo goed als al een beetje geaccepteerd had dat dit voor altijd zou blijven, zijn:
- Het dagelijks dragen van maandverband. Geen kleine maar best 2 grote maanberband op elkaar, zodat deze langer worden en van voor- tot achterkant beschermen. 
- Het dagelijks smeren van zalf bij iedere toiletbezoek. Dit ivm jeukende anus na het afvegen en kapotheid van de anus
ik gebruik er zo'n 5 per maand
- het dagelijks verlizen van ontlasting, vrijwel altijd vocht, in mijn maandverband. Vandaar de bescherming
- het verliezen van ontlasting tijdens gemeenschap. Hierdoor hou ik altijd mijn kringspier gespannen en kan ik minder genieten en focussen als ik gemeenschap heb. Ook heb ik sinds 2012 nooit bij een partner mijn hoogtepunt laten komen omdat ik bang ben hiervoor. Ik verlies hierbij namelijk altijd ontlastingSad, is dit herkenbaar?

Dit zijn grotendeels wel de meest voorkomende klachten waar ik dagelijks mee kamp en ik mij afvroeg of hier toch geen oplossing(en) voor zijn. Vandaar mijn verhaal hier.

Wat heb ik er zelf al aangedaan om deze klachten te verminderen of proberen op te lossen?
- hulp gevraagd aan mijn MDL-arts
- dagelijks slikken van (ik zit nu aan de) 4 loperamide (2 mg ps) per dag
- bekkenbodemtherapie, moet ik zelf 3x daags 20x 10 sec mijn kringspier aanspannen. Oftewel het werken aan het krijgen van de krachtiger kringspier. Maar dit moet ik toch zelf doen werd er gezegd
- minder eten, maarja dit is geen oplossing natuurlijk

Dit was het wel zo'n beetje.

Nou is mijn vraag aan jullie, herkennen jullie diverse klachten van mij en hoe gaan jullie hiermee om of hebben jullie tips of oplossingen voor mij hiervoor?
Ik ga namelijk 11 okt voor het eerst, (ben heel zenuwachtig) een verre reis maken samen met mijn zusje naar Zuid-Afrika.
Ik ga 3,5 week backpacken. Oftewel rugzak om en gaan.
Ik ben al snel bang voor, de hygiëne, het eten, alle spullen (maandverband, zalf, loperamide etc etc) die ik mee moet nemen.
Iemand hier ervaring ook met een pouch en een backpack reis?

Nou een heleboel vragenSmile
Ik zou zeggen neem de tijd en neem het rustig door
Ik zou het zeer op prijs stellen en super fijn vinden als iemand hier iets herkent en met mij zijn of haar ervaringen wilt delenSmile

liefs Wendy
Reply
Beste Wendy,
Misschien kan proberen met water ipv papier , door middel van douche wc of een sproeikop . Op vakantie kan dan een fles gebruiken (bv reisbidet) Er zijn ook vochtige doekjes die geen kwaad kunnen voor de huid ; bv water whipes.
Je kan ook st Marks Solution drinken , dat vertraagd de werking vd darm en houdt je zouten op pijl.Voor 1 liter water gebruik je 2 soeplepels glucopuur , 1 afgestreken koffielepel keukenzout en 1 afgestreken koffielepel bicarbonaat.
Succes!
Reply
Dag Wendy,

Heb nu reeds 9jaar mn pouch. Voor zover ik hier lees heeft iedereen zo zijn andere problemen meteen pouch en is alles zo persoonlijk anders.
In 2010 ben ik voor bijna 2 jaar met mn vriend gaan reisen in australie, n-zeeland en eventjes in bali en thailand. Ik lette toen helemaal nog niet op mijn voeding en had toen af en toe snachts ontlasting zonder dat ik het doorhad. Moest toen minstens 2x per nacht ook opstaan, dat maakte het moeilijk want we leefden in onze jeep en je stond soms gewoon in de stad geparkeerd aan een park of bij allemaal andere backpackers die je allemaal snachts kunnen horen als je naar het toilet moet dan in het bos of op de viese outbackwcs.. of je moet in het diepst van de nacht alleen ver een bos intrekken met een lichtje. Soit, dat herrinner ik me vooral als een lastige periode... de toiletgangen en telkens op tijd een wc vinden. Maar mn vriend is heel geduldig en we zorgden telkens dat ik toch ergens gewoon mn behoefte kon doen. Maar ben wel iemand die me niet makkelijk stoort aan een vuile wc. Ben dikwijls blij dat er dan gewoon eentje is.
Na de terugreis ben ik op mn voeding gaan letten nadat ik naar een dietiste ben geweest. Neem ik ook heel regelmatig (3xsmorgens en 3x savonds bij het eten) mn imodium. En vooral de voeding doet er veel aan. Geen tarwe(best glutenvrij) geen citrussen, geen kropsla's, geen mosselen, fruit in kleine porties, geen varkensvlees,geen melk en roomproducten van koe en schaap, niets pikant,... en echt bijna geen suikers (ook geen glucose en fructose) dat laatste is de grootste boosdoener en zit ook in reeds bereide spagettisausen en zo. wat wel easy food is als backpacker.
Daarom dat ik jou zou aanraden mss eens te proberen meer imodium te nemen en je voeding aan te passen. Ook op vakantie zou ik proberen daarop te letten.
Op het seksuele gebied ervaar ik nu geen problemen meer. Je voelt je pouch en dat maakt het soms lastig. Na de vrijpartij moet ik ook altijd naar het toilet. Volledig ontspannen en een partner waarbij je je helemaal goed bij voelt die aanvaard je zoals je bent, dat doet veel.
Mn sluitspier werkt correct, maar doordat ik dan toch af en toe vroeger ontlasting ongewenst tijdens slaap had kreeg ik schrik. Nu komt het nooit meer voor, door vermoed ik dus de imodium en de correcte voeding.
De bekkenbodemtraining is zeker een goede oefening. Doe ik zelf ook om die goed in stand te houden die spiertjes beneden.

Laat je pouch en je andere kwaaltjes zeker niet de pret bederven. Geen stress, volledig ontspannen op vakantie, dat helpt ook, geloof ik toch, hoe je darmen en organen reageren.

Ik ben eind 2009-2010 voor drie weken naar zuid afrika geweest. Had toen nog maar 1 jaar mn pouch. De hostels zijn allemaal netjes. Ik heb daarhelemaal geen slechte ervaringen gehad. Neem altijd een wc rol mee. Vochtige doekjes kunnne handig zijn. Maar dan blijven je billen vochtig en dan kriijg je zoals bij babys ook weer irritaties. Billen moeten droog zijn, niet vochtig. Een zalf zeker meenemen, bij problemen smeer ik daktozin.

Khoop dat ik je een beetje geholpen heb met mijn ervaring.
Veel plezier op je reis,
Grts, evy
Reply
En idd drankjes drinken die je vocht op pijl houden is een zeer goede aanrader. Ors mss meenemen. Ik dronk wel eens renegade of zoiets. Of bouillons drinken als het er te warm zal zijn.
Reply
Hallo Wendy,

door een berichtje aan een ander lid van dit forum kwam ik bij jouw verhaal terecht.
Ik heb al 22 jaar een pouch en ben er heel blij mee.
Als man kan ik maar een deel van jouw vragen beantwoorden.[Image: shy.png]
Voor de hygiëne gebruikt ik water of vochtige doekjes.
Ik ben van Indische komaf, dus ook gewend om een fles water op de badkamertoilet te hebben.
Daarnaast gebruik ik vochtige doekjes en soms als ik uitga, neem ik er ook een paar in een plastic zakje mee.
Mijn ervaring is dat voeding van grote invloed is op de kwaliteit van de ontlasting.
Gebruik van suiker levert mij een agressieve ontlasting op met flinke /pijnlijke irritatie aan de kringspier.

Water drinken is gezond en prettig voor de darm. Ik drink veel water en daarnaast af en toe iets anders. Water laat zich makkelijk opnemen  door het lichaam. Mijn ontlasting is daardoor iets dikker en dat helpt bij het voorkomen van lekkages.
Ik heb in al die jaren geleerd wat mijn darm prettig vindt en wat niet.
Bv melk en wit brood en tomaten(pizza) koolzuurhoudende dranken(met suiker), ijs (= melk + suiker) vond mijn darm in het begin helemaal niks met als gevolg dunne ontlasting, vaak en pijnlijk.
Nu kan ik hebben, zij het met mate en als ik een keer een heerlijk sorbet eet , dan weet ik dat ik daar even later last van heb.
Dat heb mijzelf in al die jaren wel geleerd: luisteren naar mijn darm en letten op wat ik eet, maar ieder lichaam reageert weer anders.  Nu gaat het allemaal "vanzelf".
Ik hoop dat je wat aan mijn opmerkingen hebt.
Hartelijke groet Toon
Reply
Beste Toon,
Ik heb nog maar redelijk kort een pouch (8 maanden nu) langzaam lijkt het soms wat beter te gaan, maar ben nog erg zoekende naar wat ik wel en niet verdraag.
Nu herken ik veel in wat je schrijft waarop op je slecht reageert. Ben nu zo nieuwschierig of er voedingsmiddelen zijn waarop je juist goed reageert?
Groetjes Joke
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)